Якщо вас затримали працівники поліції, це зовсім не означає, що ви – злочинець. Патрульний може затримати вас для з’ясування особи або причетності до раніше скоєних злочинів. У цій ситуації не забувайте, що у вас теж є свої права, які потрібно знати і вміти ними користуватися. По-перше при затриманні поліцією постарайтеся не чинити опір. Якщо вже трапилася така ситуація, що вас затримують, важливо з’ясувати всю інформацію щодо причини затримання, вашого статусу (підозрюваний, адміністративний порушник, свідок), а також хто саме вас затримує (ПІБ, звання, посада). Згідно з ч.5 ст. 29 Конституції України, вимагайте негайно повідомити родичів про ваше затримання, вкажіть кого саме та їхні контактні дані. Згідно з законом «Про Національну поліцію України», КПК, поліція зобов’язана повідомити про затримання людини його родичів, але ці вимоги практично ніколи вчасно не дотримуються. Тому у момент затримання поліцією постарайтеся повідомити кому-небудь з оточення свої дані, тоді збільшуються шанси на те, що ваші рідні і близькі зможуть вас знайти. Звісно, за наявності мобільного телефону (якщо його не відібрали у момент затримання), необхідно негайно подзвонити вашим знайомим чи родичам і повідомити про те, що сталося, оскільки при доставленні у відділення телефон відберуть. Вам мають вручити протокол про затримання, що має містити точний час затримання. Це той час, коли вас фізично зупинили, а не коли привезли до відділка. Якщо після затримання поліцією і доставлення у відділення вам запропонують розписатися в журналі відвідувачів і затриманих, необхідно простежити правильну вказівку затримання, час фактичного затримання і, звичайно, обов’язково відмітити, що ви є саме затриманим, а не відвідувачем. Обов’язково вимагайте адвоката. Навіть якщо у вас немає свого, згідно з Законом України «Про безоплатну правову допомогу» поліція зобов’язана запросити безоплатного адвоката. Якщо ви заявите про бажання залучити адвоката, у вас буде як мінімум час для обдумування свого становища, оскільки до появи адвоката маєте повне право не відповідати ні на які питання і нічого не підписувати.

Ще раз зазначимо, що бажано не підписувати нічого до прибуття адвоката, але якщо після затримання поліцією від вас таки наполегливо вимагають підписати документ, то як мінімум уважно і не кваплячись вивчіть його. Це може бути протокол затримання, протокол про адмінправопорушення, пам’ятка про права, протокол огляду, вилучення, протокол допиту, пояснення. Ні в якому разі не можна залишати незаповнені графи! Крім того, дуже важливо підписувати з зауваженнями ті місця, які не відповідають дійсності або залишають можливість для двоякого розуміння.

Важливо пам’ятати, що інформація, яка зафіксована в протоколі, вже не підлягає зміні, і рішення в суді виноситиметься, відштовхуючись, зокрема, і від документальних доказів, якими і є протоколи. Особливо варто відмітити і те, що вилучені у вас при затриманні поліцією предмети мають бути упаковані і опломбовані на момент підписання протоколу затримання, в якому про них йде мова та обов’язково мають бути присутні не менше 2 свідків. Якщо предмети опломбовані ненадійно або не опломбовані взагалі, про це також необхідно відмітити в протоколі. Кожен процесуальний документ можна і треба використати як засіб донесення інформації до судді, від якого багато в чому тепер залежить ваша доля. Підписуючи документи, бажано фіксувати також ту інформацію, яка залишилася недочутою поліцією: прохання надати адвоката, медичну допомогу чи, наприклад, якась необ’єктивна фіксація.

Якщо доводиться свідчити без адвоката, завжди пам’ятайте про гарантоване ст. 63 Конституції України право не надавати свідчень відносно себе і своїх близьких ні взагалі, ні з якихось конкретних питань (обставин). Окрім того, кримінально-процесуальним законодавством передбачений обов’язок слідчого припинити допит, якщо допитуваний в явній формі висловив відмову від надання свідчень. Вкрай важливо до моменту надання будь-яких пояснень з’ясувати всю інформацію щодо вашого статусу, правопорушення, що конкретно інкримінується, з приводу якої конкретно ситуації ви затримані поліцією, кому саме ви свідчите. Головне – не боятися і проявити стійкість проти можливого тиску.

(https://www.legalaid.gov.ua/novyny/shho-robyty-yakshho-vas-zatrymaly-pratsivnyky-politsiyi-2/)

На жаль, карантин приніс не лише економічний спад, а й послаблення захисту практично усіх компаній у всіх сферах бізнесу. Мова йде про слабкість перед рейдерством.

Рейдерство, захоплення, «віджим», – терміни різні, а суть одна – втрата контролю над компанією. І впродовж місяця карантину це зачепило неймовірну кількість власників бізнесу.

Звідки чекати удару? Чому саме зараз бізнесменам варто бути більш пильними? Що буде через два місяці? Як захистити і так пригнічений від карантину бізнес?

Віджимати потрібно красиво. Як це робили до карантину?

Способів позбавити контролю над компанією є багато. В моїй практиці траплялися і дуже охайні рейдери, і «чорнушники», що рубали з плеча.

Прикладом агресивного рейдерства є зміна власника, статуту та місця знаходження компанії за один день. Такі зміни в реєстр юридичних осіб вносять так звані «чорні реєстратори». В лояльного рейдера, нотаріуса чи реєстратора «кидають» декількома пачками грошей, і за підробленими документами або без документів взагалі вносяться зміни в реєстр.

Компанію також можна отримати і шляхом купівлі акцій, використання прогалин в законодавстві та «дірок» у договорі, купівлі боргових зобов’язань та руками міноритарних власників.

В аграрній сфері траплялися випадки ініціювання кримінального провадження, в рамках якого накладався арешт на майно компанії ухвалою слідчого судді із наданням дозволу на збір та реалізацію урожаю. Після отримання бажаного, справу закривали або передавали в райвідділ, де вона припадала пилом.

Одночасно із юридичними діями, отримується і фізичний контроль над компанією, виставляється власна охорона, змінюється керівництво фірми.

Бізнес в Україні теж трішки прихворів

У карантинного рейдерства, як виявилося, є своя специфіка. Звернемо увагу на зміни та їх наслідки для бізнесу.

Захиститися неможливо

Перша думка, яка мала б виникнути після протиправних дій – звернутися до правоохоронців, адже рейдерство завжди має ознаки складів декількох кримінальних правопорушень: від підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб-підприємців (стаття 205-1 КК України), протидії законній господарській діяльності (стаття 206 КК України) до протиправного заволодіння майном підприємства, установи, організації (стаття 206-2 КК України).

На жаль, більшість правоохоронців їздить у громадському транспорті, контролюючи кількість людей в них та складають протоколи про адміністративні правопорушення за ст. 44-3, яка передбачає відповідальність за недотримання умов карантину у розмірі від 17 000 грн до 34 000 грн штрафу. Для посадових осіб – від 34 000 до 170 000 гривень. Рейдерство рейдерством, а план виконати потрібно. Тому очікувати миттєвої реакції не варто.

Зміни в реєстрі потрібно якомога швидше «відкатати» назад. Найшвидше це можна зробити шляхом звернення до Колегії з розгляду скарг у сфері держреєстрації при Мін’юсті. Але і тут є одне «але».

Нещодавно Міністерство юстиції наголосило, що карантин не зупинив роботу антирейдерської колегії Мін’юсту. Фактично рішення про скасування протиправних реєстраційних дій можна прийняти одноособово.

І справді це можливо на підставі пункту 8 Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції. В ньому зазначено, що, в разі встановлення наявності очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін’юсту, розгляд скарги здійснюється Мін’юстом невідкладно без розгляду її колегіально.

Зв’язати руки Колегії може наявність інформації про судове провадження у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави. Тобто, якщо був ініційований судовий спір, розгляд скарги Колегією є неможливим.

Можна спробувати шукати захист в судах, однак судді відкладають усі справи на 2-3 місяці, а судові засідання в режимі відеоконференції налагодять не скоро.

Завмерли і більшість правозахисних організацій та об’єднань (ICC та Рада бізнес-омбудсмена), звернення через карантин просто не розглядаються.

Відсутня інформаційна гігієна

Існує поняття інформаційної гігієни, рівень якої із запровадженням роботи з дому катастрофічно впав.

Збереження усіх даних на віддалених серверах і з достатнім рівнем шифрування є справді хорошим захистом вразливих місць компанії. Цього правила і до карантину мало хто дотримувався, а зараз інформація знаходиться на незахищених флешках і домашніх комп’ютерах працівників.

Чому це надважливо? У нашій практиці кумедним і водночас повчальним було проведення правоохоронцями не зовсім законного обшуку в офісі однієї невеликої IT-компанії. Цей обшук проводився в межах багаторазових спроб рейдернути айтішніків.

Правоохоронці зайшли в приміщення, де знаходилось декілька айтішників, що працювали за персональними комп’ютерами. Не розгубившись працівники вимкнули ноутбуки та надали повну волю правоохоронцям. А шукати в кабінеті було нічого, там знаходилися лише ноутбуки із доступом до інтернету. Розгніваний слідчий вилучив усі ноутбуки, які, звісно ж, в заблокованому стані та без інформації йому стали швидко не потрібні. Уся інформація по діяльності такої компанії знаходилася не на персональних комп’ютерах чи у паперовому вигляді, а на віддалених хмарних базах даних. Роботу компанії відновлено миттєво шляхом купівлі нових ноутбуків та налаштування доступу до матеріалів, з якими працювали раніше.

Таким чином, потрібно контролювати, яку інформацію підлеглі опрацьовують вдома та які заходи застосовуються для її захисту.

А «дожати» сьогодні легше

Один із найскладніших кроків в рейдерському захопленні – це отримання фізичного контролю над компанією. До карантину моєю першою порадою після виявлення змін в реєстрі було виставлення професійної охорони. З книжок історії ми точно знаємо, що оборонятися легше аніж нападати. Так ось, якщо «свіжий» власник займе офісні приміщення/завод/склади, «викурити» його звідти буде надзвичайно складно.

Опишу ситуацію, в якій занадто повільна реакція та легковажність засновника вартувала йому компанії.

Абсолютно чорне рейдерство, зміни в реєстр занесені без будь-яких документів, як виявилося потім реєстратор втратив свою флешку (майже стандартна історія). Тітушки та кріпаки із поламаними вухами отримують фізичний контроль над компанією. На перший ж візит правоохоронців демонструють свіжий витяг із реєстру, яким дійсно зафіксовані права новоявленого очільника. За короткий період часу зміни в реєстрі було повернуто, але рейдери встигли передати майно в суборенду нещодавно створеній компанії, скажімо ТОВ «Рога і копита». Власник повертається і вже у нього актуальний витяг із реєстру, він знову власник. Але рейдерами демонструється договір оренди, стверджують, що чесно орендують і не знають, хто кого захопив, йдіть в суд і розбирайтеся. Правоохоронці розводять руками, мовляв, занадто важка схема, а у нас ні часу, ні ресурсу, нам показник виконувати треба.

Із закінченням карантину всі ризики не відпадуть самі собою

Одним із найсильніших інструментів в руках рейдера завжди були правоохоронці. За їх допомогою роками бізнес відбирали, повертали, роздирали, ділили.

Найефективнішим ж інструментом правоохоронців є проведення обшуку. Про обшуки чули всі, про нього ходять самі різні історії. Саме під час обшуку наносяться серйозні травми бізнесу.

Неприємним прикладом є ситуація, де в підконтрольному рейдерам кримінальному провадженні витребувано оригінали матеріалів реєстраційної справи для проведення експертизи. В ході її виконання, спеціалістом було розшито ці матеріали, як зазначено фахівцем: «Для зручності проведення дослідження». Цікавив експерта протокол загальних зборів учасників товариства, під час яких було прийнято рішення, що не підходили загарбникам. Після дослідження протокол був поміщений назад у реєстраційну справу. Ситуація виглядає звичною, але, за результатом цих маніпуляцій, при подальших дослідженнях стало зрозуміло, що у справу повернувся підроблений протокол загальних зборів. Такі ж маніпуляцію можуть бути проведені із документами, що вилучені в ході обшуку.

Отримана на обшуку печатка неодмінно «випливе» на документі, якого засновник ніколи не бачив раніше. А ще зразки підписів топ-менеджменту, первинна бухгалтерія і багато іншого в руках недобросовісних правоохоронців несе неабияку загрозу.

Особливо страшними для людей є обшуки їх власних помешкань. І я пророкую величезну кількість таких в післякарантинні часи.

В ухвалах суду про обшук житла топ-менеджменту чи власника компанії буде написано приблизно наступне: «Досудовим розслідуванням встановлено, що компанією ТОВ «Свободу хом’ячкам» в проміжку часу орієнтовно березень-квітень 2020 року, тобто, в період карантину, було проведено низку протиправних операцій. Встановлено, що в цей час особи, які мали можливість їх здійснити, перебували вдома на самоізоляції, а тому слід надати дозвіл на обшук помешкання цих осіб».

Нам безумовно не можна ігнорувати можливість розвитку таких подій, готуватися потрібно вже сьогодні.

Будемо загартовуватися

Це далеко не всі болючі місця, що відкрив на тілі бізнесу карантин. Саме в ці місця і битимуть ті, хто не хоче працювати, а має на меті отримати легку наживу.

Але вже сьогодні можна почати роботу над помилками.

Той факт, що Україну повністю паралізувало не ставить вас в безвихідну ситуацію. Доручіть підлеглим моніторити реєстри. Для контролю змін у реєстрах сьогодні існує цілий перелік інтернет-ресурсів, які дозволяють отримувати повідомлення про такі зміни, зокрема, смс-маяк.

Проведіть повну ревізію документів. Все, що не використовується – в архів. В комп’ютерах – все на хмарні сховища.

Спілкуйтеся з підлеглими, проговорюйте усі слабкі аспекти роботи в домашніх умовах, вимагайте дотримуватися інформаційної гігієни.

Якщо є побоювання за втрату фізичного контролю над майном – посилення охорони на період карантину буде правильним рішенням.

Приготуйтеся до майбутнього обшуку у вас вдома, навіть якщо його ймовірність незначна. Старі флеш-накопичувачі, комп’ютери потрібно почистити, аналогічно із чорновими записами та документами. Від усіх заборонених предметів, таких як гранати, патрони, зброя, наркотичні засоби і тому подібне вже давно пора позбутися.

Не гребуйте скористатися професійною допомогою адвоката.

(автор Станіслав Борис)

«Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чиобмежений у його здійсненні».

Це право закріплене в Конституції та Цивільному кодексі України.

Та чи реалізовувалося воно сповна?

Ні, оскільки в Україні діяв мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення, що забороняв громадянам продавати власну землю, чим порушував їхнє право власності на майно.

Порушення права власності полягало в тому, що громадянин, який маючи пай у селі, був позбавлений можливості його продати або обміняти, однак мав можливість здати його за безцінь в оренду на 49 років. Тобто фактично діяли так звані «сірі схеми», які були вигідними певному колу осіб.

Першим хуком для них стало рішення Європейського суду з прав людини від 22.04.2018, у якому високоповажний суд зазначив, що:

«мораторій на обіг земель сільськогосподарського призначення в Україні порушує право власності громадян на майно, гарантоване статтею 1 Протоколу № 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод».

Після цього «сірі схеми» отримали нокдаун, шляхом прийняття Великою Палатою Верховного Суду рішення у справі № 227/1506/18 від 15.05.2019 де вказано, що:

«Встановлена Перехідними положеннями ЗК України заборона відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення передбачала винятки, одним з яких була можливість обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону, а не земельної частки (паю) на іншу земельну частку (пай)».

Але бій закінчився нокаутом і прийняттям 31 березня 2020 Верховною Радою України у другому читані Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення» (проект №2178-10), яким з 01 липня 2021 скасовується мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення.

Які ключові моменти закону?

  1. Обмеження щодо кількості гектар, які може придбати одна особа, а саме до 2024 року придбати землі сільськогосподарського призначення мають право виключно фізичні особи, і не більше 100 га на одного.

Після 2024 року це право також надається юридичним особам, але встановлюється обмеження в концентрації до 10 тис. га.

У разі порушення фізичною чи юридичною особою цих вимог, це є підставою для визнання правочину, за яким набувається право власності на земельну ділянку, недійсним, а також для конфіскації земельної ділянки.

Однак, з таким розподілом земель необхідно детінізувати сферу податків, адже на сьогодні склалася ситуація, що фермер «білий і пухнастий» майже не платить їх взагалі, а схема «соціальна угода» поки бере верх.

  1. Банкам надається право набувати у власність землі сільськогосподарського призначення, але це право може реалізовуватися лише в порядку звернення стягнення на предмет застави. Однак, встановлюється обов’язок стосовно відчуження земельної ділянки на торгах протягом двох років з дня набуття права власності.
  2. Закріплюється переважне право для орендарів на придбання земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
  3. Надається громадянам право вирішувати питання щодо допуску іноземців до купівлі землі на території України шляхом проведення всеукраїнського референдуму.
  4. Встановлюється обов’язковий безготівковий розрахунок за цивільно-правовими угодами, пов’язаними зі сплатою ціни земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

В чому плюс безготівкової форми?

Безготівкова форма – це перш за все «покажи джерело походження коштів». А значить, юридичні особи до 2024 року будуть вимушені займатися легалізацією коштів, і виводити свій бізнес з тіні.

  1. Встановлюється, що ціна продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), не може бути меншою за їх нормативну грошову оцінку. Ця норма буде діяти до 1 січня 2030 року.
  2. Передбачається заборона на продаж земель державної та комунальної власності.

(джерело публікації:  https://biz.ligazakon.net/ua/analitycs/194252_ vdkrittya- rinku-zeml-shcho-peredbacha-zakon)

 

Лист власника приміщень до орендаря в умовах карантину

 

У зв’язку з прийняттям Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України нормативно-правових актів у березні 2020 року, щодо введення карантину на території України, фактично зупинилось підприємницька діяльність малого та середнього бізнесу, яка здійснювалась у орендованих приміщеннях та передбачала постійного відвідування споживачами.

Вказана обставина призвела до ситуації, коли орендарі-підприємці не мають можливості сплачувати орендну плату у розмірах встановлених у договорі оренди, що може призвести до конфлікту з орендодавцем, який не бажає переглянути розмір орендної плати в сторону зменшення та ситуація може зайти в багаторічний судовий спір від якого втратять всі.

ШАБЛОН ЛИСТА:

Орендарю

(найменування, адреса)

З А Я В А

20___ року між як орендодавцем та як орендарем укладено договір оренди нерухомого майна за адресою:

Відповідно до Постанови КМУ «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» № 211 від 11 березня 2020 р., Постанови КМУ від 16 березня 2020 року №215 «Про внесення змін до постанови КМУ від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19», з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 року до 3 квітня 2020 року обмежено роботу суб’єктів господарювання або посилені вимоги до роботи даних суб’єктів.

У зв’язку з викладеним виникла необхідність у суворому дотриманні орендарем нерухомого майна даних вимог чинного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст. 617 Цивільного кодексу України підстави звільнення від відповідальності за порушення зобов’язання – Особа, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили (форс-мажор).

Згідно зі ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов’язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.

Таким чином, в період дії непереборної сили (форс-мажор), за умови підтвердження даної обставини відповідним документом Торгово-промислової палати України, Орендодавець та Орендар звільняються від обов’язку сплачувати неустойку, відшкодовувати збитки та моральну шкоду.

При цьому, обов’язок Орендаря зі сплати орендної плати Орендодавцю є чинним та підлягає належному виконанню.

Відповідно до ч.4.ч.6 ст. 762 Цивільного кодексу України наймач має право вимагати зменшення плати, якщо через обставини, за які він не відповідає, можливість користування майном істотно зменшилася.

З урахуванням зазначеного, орендодавець вважає за необхідне на період карантину, за умови чинності для орендаря обмежень у роботі як суб’єкту господарювання, передбачених постановою КМУ № 211 від 11 березня 2020 р зменшити орендну плату на 50 % від встановленої у договорі оренди від року.

На підставі викладеного,

П Р О Ш У:

Підписати додаткову угоду, яка передбачає зменшення орендної плати на 50 % від встановленої у договорі оренди від року на період карантину, за умови чинності для орендаря обмежень у роботі як суб’єкту господарювання, передбачених постановою КМУ № 211 від 11 березня 2020 року.

« » 2020 року

Орендодавець

(джерело публікації: https://protocol.ua/ru/list_vlasnika_ primishchen_ do_orendarya_v_umovah_karantinu/)

 

Торгова марка (торговельна марка, торговельний знак, знак для товарів і послуг) – це певне позначення, що дозволяє споживачам відрізнити товари/послуги компанії серед інших аналогів на ринку.

У якості торгової марки можуть бути зареєстровані слова, власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори та комбінації кольорів, а також будь-яка комбінація цих елементів, що надає широкий вибір варіантів для індивідуалізації власного продукту чи послуги.

Торгова марка реєструється для певного переліку товарів/послуг і саме відносно цього переліку можна буде користуватися торговою маркою.

Цінність наявності зареєстрованої торгової марки, її необхідність можна звести до наступного.

Перше – ефективний спосіб індивідуалізації товарів/послуг.

Зареєструвавши оригінальне позначення, власник може використовувати його низкою способів. Сам Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» виділяє наступні способи використання:

  • Нанесення на товар, упаковку та інші предмети, прикріплені до товару (наприклад, етикетки, нашивки, бирки), вивіски;
  • Пропонування товару з нанесеною на нього торговою маркою до продажу, продаж, імпорт, експорт.
  • Застосування торгової марки при пропонуванні та наданні послуг, в діловій документації, рекламі, Інтернеті.

Друге – захист.

Зареєструвавши торгову марку, лише ви маєте право її використовувати. І протягом дії свідоцтва (10 років з можливістю продовжувати цей строк) ніхто інший в Україні не зможе зареєструвати за собою чи використовувати таке ж саме або подібне позначення відносно таких самих або подібних товарів/послуг.

З іншої сторони, відсутність свідоцтва піддає вас низці ризиків. Так, в будь-який момент вам на пошту може прийти претензія про порушення прав якогось власника торгової марки, чиє позначення подібне до вашого.

Також, деякі конкуренти можуть «запозичити» ваше позначення і вести діяльність під ним, тим самим відбираючи ваших клієнтів, які будуть думати, що купують чи замовляють щось у вас.

Ще один можливий варіант – хтось зареєструє ваше позначення за собою (умисно чи випадково) і може вийти так, що саме ви потім будете порушувати їх права.

Звичайно, інколи можна протидіяти таким випадкам, але це буде набагато дорожче, довше і важче, ніж зареєструвати торгову марку за собою і убезпечитись від цих проблем. А якщо хтось і спробує порушити ваші права, боротись з цим буде набагато простіше.

Ще один можливий спосіб захисту ваших прав, правда, досить вузькоспрямований – внесення торгової марки до Митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності, що дозволяє контролювати несанкціоноване ввезення товарів з нанесеною на них торговою маркою на територію України, тобто боротися з контрафактними товарами.

Третє – нематеріальний актив.

Оскільки торгова марка є вашою власністю, ви можете розпоряджатись нею в будь-який не заборонений спосіб. Її можна передати як вклад до статутного капіталу, передати в використання по ліцензії, продати.

Окрім вищезазначеного, лише власники торгової марки можуть зареєструвати за собою доменне ім’я в зоні .UA.

 

Тепер стосовно власне реєстрації торгової марки. Реєстрація відбувається в наступні етапи:

  1. Попередній пошук.

Це необов’язковий етап, але пропускати його не варто. Як зазначалося вище, Укрпатент відмовить в реєстрації торгової марки, якщо ваше позначення тотожне, або схоже настільки, що його можна сплутати з:

  • знаками, раніше зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні на ім’я іншої особи для таких самих або споріднених з ними товарів і послуг;
  • знаками інших осіб, якщо ці знаки охороняються без реєстрації на підставі міжнародних договорів, учасником яких є Україна, зокрема знаками, визнаними добре відомими відповідно до статті 6 bis Паризької конвенції про охорону промислової власності;

Враховуючи, скільки торгових марок вже зареєстровано і скільки заявок подається до Укрпатенту, високий ризик, що обране вами позначення може підпадати під одну з цих категорій. Тому, щоб не витрачати кошти й час на реєстрацію торгової марки, у якої є високий шанс відмови, краще перевірити все завчасно.

Проводити пошук краще в два етапи:

  1. Скористатися безкоштовними онлайн-сервісами з пошуку тотожних та подібних торгових марок та заявок на етапі, коли ви обираєте, яке позначення вказати в заявці на реєстрацію. Таким чином ви зможете одразу відкинути однозначно погані варіанти.
  2. Замовити пошук в Укрпатенті після відправки вашої заявки до Укрпатенту але до оплати збору за реєстрацію (на оплату даються два місяці з моменту отримання Укрпатентом вашої заявки). Таким чином ви отримаєте повну картину з урахуванням поданої вами заявки. Перевагою замовлення пошуку в Укрпатенті є те, що ви отримаєте інформацію також стосовно заявок, які були подані, але за які ще не було оплачено збір.
  1. Підготовка й подача документів до Укрпатенту.

До Укрпатенту потрібно подати заявку про реєстрацію знака для товарів і послуг в Україні, у якій вказується власник чи власники торгової марки (може бути громадянин України, іноземець, українська чи іноземна компанія) саме позначення, опис позначення (якщо потрібно), перелік товарів та/або послуг для яких буде зареєстровано торгову марку.

На позначенні варто зупинитись детальніше. Як зазначалося на початку, це можуть бути слова, власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори та комбінації кольорів, а також будь-яка комбінація цих елементів. Але є певні обмеження.

Не можна зареєструвати:

Позначення, які зображують або імітують:

  • державні герби, прапори та інші державні символи (емблеми);
  • офіційні назви держав;
  • емблеми, скорочені або повні найменування міжнародних міжурядових організацій;
  • офіційні контрольні, гарантійні та пробірні клейма, печатки;
  • нагороди та інші відзнаки.

Позначення, які:

  • не мають розрізняльної здатності та не набули такої внаслідок їх використання;
  • складаються лише з позначень, що є загальновживаними як позначення товарів і послуг певного виду;
  • складаються лише з позначень чи даних, що є описовими при використанні щодо зазначених у заявці товарів і послуг або у зв’язку з ними, зокрема вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товарів і послуг, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг;
  • є оманливими або такими, що можуть ввести в оману щодо товару, послуги або особи, яка виробляє товар або надає послугу;
  • складаються лише з позначень, що є загальновживаними символами і термінами;
  • відображають лише форму, що обумовлена природним станом товару чи необхідністю отримання технічного результату, або яка надає товарові істотної цінності.

Позначення, які є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати з:

  • знаками, раніше зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні на ім’я іншої особи для таких самих або споріднених з ними товарів і послуг;
  • знаками інших осіб, якщо ці знаки охороняються без реєстрації на підставі міжнародних договорів, учасником яких є Україна, зокрема знаками, визнаними добре відомими відповідно до статті 6 bis Паризької конвенції про охорону промислової власності;
  • фірмовими найменуваннями, що відомі в Україні і належать іншим особам, які одержали право на них до дати подання до Укрпатенту заявки щодо таких же або споріднених з ними товарів і послуг;
  • кваліфікованими зазначеннями походження товарів (у тому числі спиртів та алкогольних напоїв), що охороняються відповідно до Закону України “Про охорону прав на зазначення походження товарів”. Такі позначення можуть бути лише елементами, що не охороняються;
  • знаками відповідності (сертифікаційними знаками), зареєстрованими у встановленому порядку.

Не реєструються як знаки позначення, які відтворюють:

  • промислові зразки, права на які належать в Україні іншим особам;
  • назви відомих в Україні творів науки, літератури і мистецтва або цитати і персонажі з них, твори мистецтва та їх фрагменти без згоди власників авторського права або їх правонаступників;
  • прізвища, імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих в Україні осіб без їх згоди;

Також не можуть бути зареєстрованими позначення, що не відповідають вимогам Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки”.

  1. Проходження заявкою формальної та кваліфікаційної експертизи.

Під час формальної експертизи перевіряється правильність оформлення заявки та додатків до неї, і чи було сплачено реєстраційний збір.

Якщо все добре, Укрпатент надсилає повідомлення про встановлену дату подання заявки, а сама заявка ставиться в чергу на проходження кваліфікаційної експертизи.

В іншому випадку від Укрпатенту надійде повідомлення із зазначенням виявлених недоліків, які можуть бути виправлені протягом 2 місяців.

Після успішного проходження формальної експертизи заявка буде проходити кваліфікаційну експертизу (експертизу по суті), протягом якої перевіряється відповідність заявленого позначення умовам надання правової охорони, визначеним Законом України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», по результату якої буде прийняте рішення про:

  • Реєстрацію торгової марки для всіх зазначених у заявці товарів і послуг;
  • Реєстрацію торгової марки щодо частини зазначених у заявці товарів і послуг;
  • Відмову в реєстрації торгової марки. У випадку отримання відмови в реєстрації торгової марки, все ще залишається можливість відстояти розпочавши процедуру оскарження такої відмови.

3.1. Прискорення реєстрації.

Строки реєстрації торгової марки не визначені, а тому все залежатиме від навантаженості Укрпатенту. Зазвичай реєстрація торгової марки триває до півтора-двох років.

Але за необхідності можна замовити прискорення реєстрації торгової марки і отримати свідоцтво протягом 8-9 місяців.

  1. Видача свідоцтва на торгову марку.

При прийнятті рішення про реєстрацію торгової марки, відомості про видачу свідоцтва будуть внесені до Державного реєстру, а також буде опубліковано відповідні відомості в офіційному бюлетені України «Промислова власність»

Після всього цього буде видано саме свідоцтво на торгову марку.

Свідоцтво чинне протягом 10 років з дати подачі заявки на реєстрацію торгової марки. Його дію можна подовжити на такий же строк, подавши за 6 місяців до завершення дії свідоцтва відповідне клопотання до Укрпатенту та оплативши збір за продовження дії свідоцтва.

(джерело публікації: https://porady.org.ua/detalniy-poryadok-reestracii-torgovoi-marki-ta-perevagi-nayavnosti-tm)

 

На практиці, беручи банківський кредит, ми повністю покладаємось на професіоналізм та волю банківських працівників, довіряючи їм своє майбутнє. А майбутнє насправді залежить від наших можливостей. У даному випадку йдеться про спроможність повернути борги, зберігши при цьому своє власне житло чи інше майно.

Пропоную взяти до уваги найбільш поширені недоліки, помилки та/або порушення, які найчастіше зустрічаються у практиці судових експертиз та експертних досліджень по кредитах.

Ці порушення також можуть мати місце і у вашому випадку. Уважно з ними ознайомтесь, а в разі необхідності – зверніться за консультацією до експерта по кредитам, щоб отримати максимально повну інформацію про поточну справу.

Ітак, розглянемо ТОП-10 найчастіших порушень чи помилок банку, визначених при здійсненні кредитних експертиз.

1️) Процентна ставка, використана банком при нарахуванні відсотків по кредиту, не відповідає договірним умовам. Така ситуація дуже часто спостерігається, коли банк в односторонньому порядку без згоди позичальника змінює (як правило, збільшує) відсоткову ставку. Відбувається порушення п.4, 5 ст.11 Закону України «Про захист прав споживачів».

2️) Метод нарахування відсотків по кредиту не узгоджується з договірними та/або нормативними вимогами. Існуючі методи нарахування відсотків за кредитними операціями при обчисленні суми, що повинна сплачуватися позичальником, передбачені Постановою Правління НБУ від 18.06.2003р. №255.

3️) Банк при розподілі платежів на погашення кредиту не враховує права позичальника на дострокове погашення і затримує (не вчасно розподіляє) суму погашення. Зазначене не узгоджується з п.8 ст.11 Закону України «Про захист прав споживачів» та ст.613 Цивільного кодексу України/ст.221 Господарського кодексу України.

4️) Відсутнє підтвердження надання кредиту. Факт надання банком та факт отримання позичальником кредитних коштів можуть підтвердити лише первинні документи, оформлені належним чином. До таких первинних документів відносяться: меморіальні документи (підтверджують безготівкове надання кредиту); заяви на видачу готівки (підтверджують видачу кредиту готівкою через касу банку). 
Судова практика орієнтована на те, що сам по собі банківський розрахунок не може бути доказом розміру заборгованості без підтвердження заборгованості первинними документами та документами бухгалтерського обліку.  5️) Оформлення наданих первинних документів та/або інших документів бухгалтерського обліку (виписок банку) не відповідає договірним умовам та/або вимогам законодавства. Первинні документи повинні складатись на бланках форм, затверджених відповідно до законодавства України, та містити обов’язкові реквізити, значення яких повинні відповідати договірним умовам. 

6️) Використаний рахунок для надання та/або обліку кредиту не узгоджується з умовами договору та/або нормативними вимогами. Номери рахунків та їх призначення випливають із суті банківської операції, а їх використання регулюється вимогами Постанов Правління НБУ №435 від 15.09.2004р., №280 від 17.06.2004р., №481 від 27.12.2007р., №89 від 11.09.2017р., в окремих випадках Постанови Правління НБУ №555 від 17.11.2004р.).

7️) Відсутній Графік платежів або параметри у Графіку не відповідають умовам договору. Графік повинен містити докладно розписану сукупну вартість кредиту за кожним платіжним періодом. Наявність графіку платежів і необхідні в ньому параметри передбачено вимогами розділу 3 Постанови Правління НБУ №168 від 10.05.2007р.

8️) Банк не надав розрахунок реальної річної відсоткової ставки/абсолютного значення подорожчання кредиту/загальної вартості кредиту або наданий розрахунок не узгоджується з Постановою Правління НБУ №168 від 10.05.2007р.

9️) Відсутній детальний розпис загальної вартості кредиту для споживача у договорі. Вимога про зазначення детального розпису загальної вартості кредиту передбачена п.4 ст.11 ЗУ «Про захист прав споживачів».

10) Банком не дотримано умов щодо договірного списання. Наприклад, факт здійснення списання коштів з власного рахунку позичальника за відсутності умови договірного списання; затримання договірного списання при наявності вільних коштів на рахунку; списання коштів здійснюється з рахунків, не передбачених для договірного списання; в умовах договору взагалі відсутній перелік рахунків для договірного списання; відсутні первинні та бухгалтерські документи, які підтверджували б здійснення договірного списання. 

Таким чином, розуміючи, які помилки допускають банки при наданні та обслуговуванні кредиту, можна уникнути завищених вимог і не дати ввести себе в оману.

(джерело публікації: https://porady.org.ua/top-10-porushen-bankiv-pri-vidachi-kreditiv-zgidno-doslidzhennya-ponad-200-ekspertiz)